امنیت اطلاعات یعنی حفاظت از اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی از فعالیت غیرمجاز. این فعالیت ها عبارتند از دسترسی، استفاده، افشاء، خواندن، نسخه برداری یا ضبط، خراب کردن، تغییر، دستکاری.واژه های امنیت اطلاعات، امنیت کامپیوتری و اطلاعات مطمئن گاها به اشتباه به جای هم بکاربرده میشود. اگر چه اینها موضوعات به هم مرتبط هستند و همگی دارای هدف مشترک حفظ محرمانگی اطلاعات، یکپارچه بودن اطلاعات و قابل دسترس بودن را دارند ولی تفاوت های ظریفی بین آنها وجود دارد. این تفاوت ها در درجه اول در رویکرد به موضوع امنیت اطلاعات، روش های استفاده شده برای حل مسئله، و موضوعاتی که تمرکز کرده اند دارد.

امنیت کامپیوتر در حصول اطمینان از در دسترس بودن و عملکرد صحیح سیستم کامپیوتری تمرکز دارد بدون نگرانی از اطلاعاتی که توسط این سیستم کامپیوتری ذخیره یا پردازش می شود. برای افراد، امنیت اطلاعات تاثیر معنی داری بر حریم خصوصی دارد. البته در فرهنگ های مختلف این مفهوم حریم خصوصی تعبیرهای متفاوتی دارد.

ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم؛ بسیاری آنقدر در زندگی های دیجتالی مان غرق شده ایم که اگر یک روز اینترنت و گجت هایمان را از ما بگیرند، احساس نا امیدی و یأس خواهیم کرد. پیداست که در دنیای دیجیتال، تنها سرعت و ارتباطات فوق العاده نیست که نصیبمان می شود. گاهی نیز ویروس ها، تروجان ها، نقایص امنیتی و غیره و غیره باعث می شوند که اطلاعاتمان از دست برود و بدتر این که: اطلاعاتمان را به دست افرادی می رسانند که هرگز نمی بایست به آن ها دسترسی پیدا می کردند. در این سری مقاله می خواهیم راه هایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید پی سی هایتان را هر چه بهتر کنترل نمایید و از دست این کد های مخرب مزاحم خلاص شوید. پس همراهمان باشید.

به ادامه بروید .......


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, | 18:27 | نويسنده : dabir |

40 توصیه به کاربران کامپیوتر

معمولا اغلب خریداران کامپیوتر در همان هفته اول خرید، مجبور می شوند برای تعمیر و یا رفع عیب آن مجددا به فروشنده مراجعه کنند. مطالعه نکات زیر احتمال خرابی کامپیوترتان را به حداقل خواهد رساند:

۱) حتی الامکان سعی کنید از دکمه ری استارت (یا Reset) و یا کلید پاور روی کیسِ کامپیوتر برای خاموش کردن و یا راه اندازی مجدد سیستم استفاده نکنید. ضمن آنکه یادتان نرود پس از خاموش کردن کیس، مانیتور را هم خاموش کنید.

۲) وقتی کامپیوترتان روشن است، هرگز برق آن را قطع نکنید، چرا که ممکن است موجب آسیب دیدن قطعات سیستم و یا ایجاد خرابی در سیستم عامل (ویندوز) گردد.

۳) همواره از نصب بودن برنامه ضدویروس مطمئن باشید و سعی کنید حداقل هر هفته آنتی ویروس خود را بروز (Update) کنید. (در این مورد مقالاتی درتالار گفتگوی سایت میکرو رایانه وجود دارد) در هنگام اتصال و استفاده از اینترنت حتما به هشدارهای برنامه ضدویروس تان توجه کنید.

۴) از قرار دادن بلندگوهای کامپیوتر در کنار مانیتور خودداری کنید چرا که خاصیت مغناطیسی بلندگوها ممکن است در عملکرد مانیتور اخلال ایجاد کند. (مانیتورهای LCD اشکالی اندارد)

۵) از پاک کردن فایل هایی که نمی دانید برای چه برنامه ای هستند و یا چه کاربردی دارند خودداری کنید. توجه کنید که درایوهای C و D در اغلب کامپیوترها حاوی برنامه های اصلی سیستم می باشند و پاک کردن پوشه یا فایلهای ناشناس از آنها، ممکن است موجب خرابی ویندوز گردد.

۶) برنامه هایی را که کاربردشان را نمی دانید نصب نکنید چرا که نصب بی مورد برنامه ها موجب کند شدن سیستم و حتی ممکن است موجب خرابی ویندوز گردد

بقیه در ادامه ..........


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, | 13:4 | نويسنده : dabir |

دولت الکترونیکی را می توان چنین تعریف کرد : به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی . مهم ترین نتیجه این امر ، افزایش رضایت مردم خواهد بود به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد . به عبارت دیگر ، دولت الکترونیکی با این که می تواند یک گام اساسی برای دولت ها باشد ، چالش برانگیز نیز است . اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس ، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونیکی منجر به شکاف طبقاتی بیش تر در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم ، و افزایش مشکلات خواهدشد .
البته این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامه ریزی دقیق تر برای این امر مهم ، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر می رسد . در این نوشتار سعی شده است که مبانی دولت الکترونیکی و اهمیت آن به بحث گذارده شود
.

تعریف دولت الکترونیکی
دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع ، دقیق و کارا در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است .
وجوه دولت الکترونیکی :
در مبانی دولت الکترونیکی وجه های مختلفی برای آن قایل شده اند و از یک نقطه نظر می توان سه وجه کلی را برای آن در نظر گرفت :

بقیه در ادامه مطلب .............


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 فروردين 1392برچسب:, | 12:39 | نويسنده : dabir |

در وهله اول با بهینه کردن سخت افزارهایی چون مودم، پردازنده و رم، به طور کلی کامپیوتر شما از قدرت بیشتری برخوردار خواهد شد که از جمله در هنگام کار با اینترنت نیز خود را نشان خواهد داد

 در گام اول افرایش سرعت ؛ به عوامل مختلف بستگی دارد:

 در وهله اول با بهینه کردن سخت افزارهایی چون مودم، پردازنده و رم، به طور کلی کامپیوتر شما از قدرت بیشتری برخوردار خواهد شد که از جمله در هنگام کار با اینترنت نیز خود را نشان خواهد داد.

 ISP - یا سرویس دهنده اینترنت یعنی کسی که شما از آن حساب اینترنت می خرید بسیار مهم است. و هرچه این مرکز از امکانات و قدرت بیشتر، یا خطوط پرسرعت تر برخودار باشد، به طور مستقیم در سرعت اینترنت شما هم تأثیرگذار خواهد بود. نکته دیگر اینکه سرعت برقراری یک ارتباط عادی به طور معمول باید بیشتر از ۳۰ kb/s باشد.

در نهایت یک سری ترفندها و نکات نرم افزاری در این زمینه راه گشاست. موارد بالا را به عهده شما می گذاریم و چند ترفند و نکته نرم افزاری برای بالابردن سرعت در هنگام کار با اینترنت در اینجا بیان می کنیم:

به ادامه مطلب بروید .........


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, | 14:20 | نويسنده : dabir |

امروزه از اینترنت در ابعاد گسترده و با اهدافی مختلف استفاده بعمل می آید . یکی از نکات قابل توجه اینترنت ، تنوع استفاده کنندگان آن در رده های سنی مختلف و مشاغل گوناگون است. در سالیان اخیر و به موازات رشد چشمگیر استفاده از اینترنت خصوصا" توسط کاربران خانگی ، مشاهده شده است به محض شیوع یک ویروس و یا کرم جدید ، اغلب قربانیان را کاربرانی تشکیل می دهند که فاقد مهارت های لازم در جهت استفاده ایمن از اینترنت بوده و دارای یک سطح حفاظتی مناسب نمی باشند . کاربران اینترنت همواره در تیررس مهاجمان بوده و همیشه امکان بروز حملات وجود خواهد داشت .

برای استفاده ایمن از اینترنت ، می بایست اقدامات متعددی را انجام داد . قطعا" استفاده از فایروال یکی از اقدامات اولیه و در عین حال بسیار مهم در این زمینه است . استفاده از اینترنت بدون بکارگیری یک فایروال ، نظیر بازنگهداشتن درب ورودی یک ساختمان است که هر لحظه ممکن است افراد غیرمجاز از فرصت ایجاد شده برای ورود به ساختمان استفاده نمایند . با نصب و استفاده از یک فایروال ، ضریب مقاومت و ایمنی کاربران در مقابل انواع حملات افزایش خواهد یافت .

در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه استفاده از فایروال ویندوز XP پرداخته و به برخی از سوالات متداول در این زمینه پاسخ دهیم . احازه دهید قبل از هر چیز با فایروال ها و جایگاه آنان در استفاده ایمن از شبکه های کامپیوتری ( اینترانت ، اینترنت ) بیشتر آشنا شویم

به ادامه مطلب بروید .........


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, | 14:1 | نويسنده : dabir |

آيا تا به حال برايتان پيش آمده است كه كار نسبتاً ضروري با سيستم خود داشته باشيد و به محض زدن دكمه Power ببينيد كه دستگاه روشن نمي شود و آيا تا به حال برايتان پيش آمده است كه دستگاهتان با فاصله زماني كوتاهي هنگ كند و يا صدا و يا احياناً دودي از آن خارج شود. در اين بخش در نظر داريم به بررسي قسمت هاي مختلف رايانه بپردازيم و در آينده به تفصيل در مورد هر يك توضيح دهيم. تا آشنايي جزيي و مؤثري با هر يك از قسمت ها پيدا كنيم و پاره اي از مشكلات رايانه خود را بهتر شناسايي نموده و در صدد رفع آن برآييم. قسمت هاي اصلي يك رايانه:

- CPU يا پردازنده: اين قطعه به عنوان مغز رايانه ناميده مي شود و مسئوليت كنترل تمام محاسبات، عمليات و قسمت هاي مختلف را بر عهده دارد. -حافظه: حافظه رايانه براي ذخيره اطلاعات به كار مي رود. حافظه با ريزپردازنده در ارتباط مي باشد، بنابر اين از سرعت بالايي برخوردار است. در رايانه از چندين نوع حافظه استفاده مي شود.

به ادامه بروید .........


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 17:19 | نويسنده : dabir |

شاید تاکنون برای شما این سوال مطرح شده باشد که علت افت ناگهانی سرعت کامپیوتر و کند کار کردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد ؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممکن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد . در برخی موارد ممکن است با رعایت برخی نکات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشکل برطرف گردد و در موارد دیگر ممکن است مجبور به ارتقاء سیستم و یا تعویض قطعات مسئله دار گردیم . در ادامه به برخی نکات اولیه به منظور بهبود کارآئی سیستم اشاره می گردد .

اجرای دقیق Scan disk : وجود اشکال در فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک ممکن است کاهش کارآئی سیستم و بروز اشکالات فیزیکی هارد دیسک را بدنبال داشته باشد . با اجرای برنامه Scan disk می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسک را برطرف نمود . برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشکالات فیزیکی بر روی هارد دیسک را نیز انجام خواهد داد . بخاطر داشته باشید که با توجه به ظرفیت هارد دیسک نصب شده بر روی کامپیوتر ، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسک می تواند مدت زمان زیادی بطول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجام داد .


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 17:4 | نويسنده : dabir |

کامپیوتر و شیوه های ارتباطی مدرن،‌ بسیاری از جنبه های زندگی امروزی را دستخوش تغییر و تحول اساسی نموده است. فکس،‌ ایمیل،‌ اتاق های چت، کنفرانس های مجازی با وب کم، روش های مدرن تجارت الکترونیک، همگی می توانند انقلابی در شیوه کار کردن ما ایجاد کنند و حقیقتا این کار را کرده اند.
در حال حاضر،‌ با نقش مهمی که کامپیوتر در پاره ای مشاغل بر عهده گرفته است، ‌و همچنین با توجه به هزینه ای تاسیس دفتر، مشکل آمد و رشد در شهرهای پر ترافیک و... سبب شده است که در کشورهایی همچون ژاپن،‌ تعداد کثیری از شاغلان، اقدام به استفاده از قابلیت های و فواید کامپیوتر و البته در کنار آن، زیر ساخت های ارتباطی و تجارت الکترونیک نموده و تجربه کار در خانه را پشت سر بگذارند. البته این کار شرایط خاص خود را دارد و در هر شغلی نمی توان به چنین کاری مبادرت ورزیده، ‌اما خب مشاغلی هم هستند که واقعا می توان با توجه به پیشرفت های تکنولوژیک، ‌آنها را در خانه انجام داد و در بسیاری از هزینه های صرفه جویی نمود در کنار آن از زحمت آمد و شد وسایر مشکلات کار در خارج از خانه رها شد. البته این مسئله دارای معایب و مزایای است که تا حد امکان بدان ها خواهیم پرداخت

به ادامه مطلب بروید ....


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, | 16:47 | نويسنده : dabir |

اگر شما خود را یک کاربر حرفه ای یا حتی آماتور پی.سی بدانید، حتما ارزش میانبر های کیبرد در افزایش کارایی را درک می کنید. تقریبا اکثر کاربران، برای کار هایی مثل کپی و پیست کردن متن هایشان از کیبرد استفاده می کنند. یا وقتی وضع پایداری ویندوز وخیم می شود از میانبری مثل Ctrl + Alt + Delete استفاده می کنند. این ها میانبر های رایج و جا افتاده ای در میان کاربران هستند. اما یک بخش دیگر هم از میان بر ها هستند که در چند سال اخیر به ویندوز اضافه شده اند. اما متاسفانه بسیاری از کاربران از آن ها بی اطلاع هستند. بنابر این اگر می خواهید به طور مختصر و مفید با 15 میانبر عالی برای افزایش کارایی، آشنا شوید؛ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مشروح مطلب در ادامه .........


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, | 12:16 | نويسنده : dabir |

رایانه یا کامپیوتر دستگاهی است که برای پردازش اطلاعات تحت یک روال معین استفاده می شود.

واژه کامپیوتر

مدتی در فارسی به کامپیوتر «مغز الکترونیکی» می گفتند. بعد از ورود این دستگاه به ایران در اوایل دهه ۱۳۴۰ نام کامپیوتر به کار رفت. واژه رایانه در دو دهه اخیر رایج شده و به تدریج جای کامپیوتر را می گیرد. واژه رایانه پارسی است و از فعل پارسی رایاندن به معنی سامان دادن و مرتب کردن آمده. معنی واژگانی رایانه می شود ابزار دسته بندی و ساماندهی.

در زبان انگلیسی طی سالیان متمادی واژه های هم ارزش بسیاری برای این واژه بکار می رفته، و کلمات دیگری نیز وجود داشته اند که از آنها به عنوان کامپیوتر یاد می شود اما معانی متفاوتی را در خود داشته اند. یف شاعرانه تری بکار می رود، tölva که واژه ایست مرکب و به معنای «زن پیشگوی شمارشگر!» می باشد. در چینی رایانه dian nao یا «مغز برقی» خوانده می شود. در انگلیسی واژه ها و تعابیر گوناگونی استفاده می شود، به عنوان مثال دستگاه داده پرداز یا data processing machine

● تعریف ها

با تعریف های بالا می توان به همهٔ ماشین های مکانیکی محاسبه مانند خط کش محاسبه و یا چرتکه نیز به همان صورت که برای ماشین های امروزی به کار می رود، رایانه گفت. البته عبارات و واژه های بهتری نیز می تواند توصیف فعالیت های این ماشین ها باشند، واژه هایی مانند: داده پرداز، سامانه های پردازش اطلاعات و همچنین کنترل گر.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 2 اسفند 1391برچسب:, | 12:12 | نويسنده : dabir |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.
?